Hva skjer med Google Analytics?
Analyseverktøyet Google Analytics gir deg verdifull data og innsikt om brukerne som besøker nettstedet ditt. På den måten kan du enkelt måle resultater fra digital markedsføring og forbedre den digitale brukeropplevelsen.
Google Analytics slutter å samle inn data
I dag står bedrifter ovenfor stadig nye utfordringer når det kommer til å hente inn brukerdata i en verden der brukernes personvern må prioriteres i aller høyeste grad. Tredjepart cookies, Schrems II dommen, GDPR og lover om hvordan man skal behandle personopplysninger er bare noen av utfordringene et analyseverktøy som Google Analytics må ta hensyn til.
Så hva vil skje med datainnsamlling fremover? Vil det i det hele tatt være lov å bruke Google Analytics slik vi kjenner mulighetene i dag?
En ny Analytics - Google Analytics 4
Fra og med 1. juli 2023 vil du ikke lenger kunne bruke dagens Universal Analytics (den gamle Google Analytics). Det er derfor spesielt viktig å finne en erstatter for Universal Analytics allerede nå.
Google har heldigvis allerede innført et mer "personvernvennlig" alternativ som er bedre tilrettelagt for sporing i fremtiden ; Google Analytics 4 (GA4).
Google Analytics 4 er designet med hovedfokus på personvern. Dermed kan bedrifter møte nye behov og forventninger når det kommer til datainnsamling og bruk. For eksempel vil Google Analytics 4 ikke lenger lagre IP-adresser. Dette er spesielt nødvendige i dagens personvernlandskap, der brukere i økende grad forventer mer personvern og kontroll over dataene sine.
Vi anbefaler at din virksomhet går over til Google Analytics 4 så snart som mulig for å bygge de nødvendige historiske dataene før Universal Analytics slutter å behandle nye data 1. juli 2023.
Usikker på om du har Google Analytics 4 på din nettside i dag?
Ta kontakt med våre eksperter! Vi kan hjelpe deg med å analysere synligheten på nettsiden din i dag, og med å sette opp ny Google Analytics 4 i tråd med nye muligheter og nytt regelverk.